Her dönemin kendine özgü gelişim
özellikleri ve görevleri vardır. Bu dönemler içerisinde en sorunlu dönem
ergenlik dönemidir. Bir dönemin görevleri tamamlanmadığında ve
ihtiyaçları giderilmeğinde, bu eksiklikler bir sonraki döneme kalacaktır.
Gelişimsel yaklaşım önleyici rehberliğin
önemli bir parçasıdır. Ayrıca Problemlerin temelinin gelişimde ki aksaklıklardan
kaynaklandığını bilmek bugünün ne kadar önemli olduğunu gösterecektir. Bugün
halledilemeyen ihtiyaçlar yarın problem olarak karşımıza çıkacaktır.
Şuana kadar genelde kriz
yaklaşımı tercih edilmekteydi. Kriz yaklaşımı problem çıktığında
problemi çözmeye yönelik çalışır. Önleyici yaklaşım ise öğrencilerin gelişim
özelliklerini dikkate alarak muhtemel problemlerin kaynağını kurutmaya çalışır.
Örneğin ergenlik dönemi kaygıları yaşamadan önce öğrenciye bu dönem hakkında
bilgi verilmesi yaşanacak olan muhtemel ergenlik kaygılarını
azaltılır. Kriz yaklaşımında durum biraz daha farklıdır. Problem olmadan çalışma
yapılmamaktadır. Problemin oluşması beklenir. Elbette problem beklenmedik bir
şekilde çıkabilir. Çıktığında kriz müdahalesinde bulunmak gerekir. Ancak çok
zaman kriz yaşanmasının nedeni olarak, önceden gerekli önlemlerin alınmaması
olduğu gerçeğini görmek gerekir. Kriz müdahalesi tüm önlemlerin alınmış olmasına
rağmen yinede problem yaşanması halinde başvurulması zorunlu bir
yaklaşımdır.
Bir ilk okul öğrencisi düşünün. Bu öğrencimiz çalışma
alışkanlığını ve ilkelerini normalde ilk öğretimde alması gerekir. Eğer bu dönem
içerisinde bu alışkanlığı kazanamadıysa lise boyunca bu yönde yapılacak olan
çalışmalar kriz müdahalesinden öteye fazla gitmeyecektir. Öğrenciler lise
boyunca bu konuda eksiklikleri yaşamaya devam edecektir. Ancak bazı istisna
öğrenciler zamanla yapması gerekeni kavrayacak ve çalışma alışkanlığı
kazanacaktır. Gelişimsel yaklaşıma göre bu önleyici çalışma ilk öğretimde
yapılmalıydı. (Not: Bu düşünceden bu konuda bizlerin hiçbir
çalışma yapmayacağı anlamı çıkartmamak gerekir. Elbette bu alışkanlıkları
sonradan kazanılabilecek öğrenci her zaman olacaktır.)
Adından da anlaşılacağı üzere
gelişimsel yaklaşımda öğrencinin her döneminde farklı
önleyici rehberlik yapılır.
Önleyici rehberliğin ilklerini ve
çalışma anlayışı:
Önleyici Rehberliğin
İlkeleri
1.
Çalışmalar olaylar olmadan önce
yapılır.
2.
Önleyici çalışmalar bireyin
dönemsel (Çocukluk, ergenlik..) ihtiyaçlarına uygun olarak
planlanır
3.
Öğrencilerin duygusal, fiziksel
iyi oluşlarını arttıracak davranışları, tutumları bilgileri kazandırmaya yönelik
yapılır (Örneğin sınav kaygısı ile başa çıkma, problem çözme becerileri
vs.)
4.
Sağlıklı yada riskli kişilere
yönelik çalışma yapılır
5.
Sorunların ortaya çıkışını
azaltmaya yöneliktir.
6.
Sınıf
ve grup temellidir. Bir kişiyi hedef almaz bu çalışmalar.
7.
Risk
etmenlerini azaltıp, koruyucu etmenleri arttırmaya yönelik çalışmadır. (Örneğin
kış mevsiminde üzerini sıkı giyip, meyve ve sebzeye ağırlık vermek koruyucu bir
yaklaşımdır. Hastalandıktan sonra ilaç kullanmak ise kriz müdahalesidir.
)
8.
Sistematik ve programlı bir
çalışmadır.
9.
İşbirliğine dayalı bir
çalışmadır
Bu
çalışma prensipleri ışığında aşağıda rehberlik servisinin yapacakları ve sınıf
öğretmenlerinin yapacakları çalışmalar var. Burada belirtilen çalışmalar
sistemli ve programlı yapılabilmesi için, yapılacak çalışmalar okul rehberlik
planında öğrencilerin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak
dağıtılmıştır.
Sınıf Öğretmenlerinin Yapacağı
Çalışmalar:
- Psikolojik Danışma ve Rehberliğe
ihtiyaç duyan öğrencilerin tespiti için öğretmen gözlem formu
doldurulması.
- Gelişimsel rehberliğe uygun olarak
hazırlanmış olan sınıf rehberlik programına uymak.
- Problem
tarama envanteri ve başarısızlık nedeni anketini uygulamak
- Psikolojik danışman ile sürekli işbirliği...
Psikolojik Danışmanın Yapacağı
Çalışmalar(2005-2006):
- Sınav
kaygısı ve başa çıkma becerisi geliştirme çalışması .
(Faydası: Kaygı verici olaylar
karşısında gerçekçi düzeyde kaygı yaşamak ve kaygısıyla başa çıkma
becerisi kazanmak)
- İletişim
becerilerinin geliştirilmesi
(Faydası: Çevresiyle sağlıklı
iletişim kurarak sorunların oluşmasını engelleyebilecek. Ayrıca problemlerini
iletişimle çözme becerisi kazanmış olacaktır).
- Problem
ve çatışma çözme becerilerinin geliştirilmesi
(Faydası: Çevresiyle yaşadığı
problemleri kendi çabasıyla çözebilecek)
- Ergenlik
dönemi konusunda bilgilendirme
(Faydası: Ergenlik kaygı ve
sorunlarının farkında olacak ve yaşadıklarının normal olduğunu anlayarak
problemlerini büyütmeyecek, gerekirse bunları çevresiyle
konuşabilecek)
- Öfke ve
öfke ile başa çıkma becerilerinin geliştirilmesi
(Faydası: Öfke ile karşı karşıya
geldiğinde öfkesini etkin bir şekilde yönetmesini
öğrenecek)
- Hayır
diye bilme becerilerinin kazandırılması
(Faydası: Kendisine Zararlı olacak
konularda çevresine hayır diyebilme becerisini kazanacak)
- Madde
bağımlılığını azaltma ve önleme çalışmaları
(Faydası: Zararlı alışkanlıklardan
neden uzak durması gerektiğini bilecek. Ve kendini bunlardan korumayı
öğrenecek)
- Olumsuz
düşünce biçimlerinin etkisini azaltmak
(Faydası: Kendimize genelde hayata
olumsuz bakış açımızdan dolayı zarar veririz. Olumsuz bakış açımızı
olabildiğince olumluya çevirmek. Her şeyde bir hayır vardır anlayışının
benimsenmesi. Olumlu ve gerçekçi düşünce biçimi
geliştirebilmek)
- Öğrencilerin sürekli izleme ve
tanıma hizmetleri servisi (Tüm öğretmenler bu izleme ve tanıma hizmetini
yapar)
(Faydası: Problemlerin çıkması
halinde hemen gerekli çalışmaları başlatabilmek)
- Ailelere
yönelik aile içi iletişim semineri.
(Faydası: Aile içi sağlıklı
iletiştim geliştirerek problemlerin aile içinde azaltmak)
11. Sosyal beceri artırma etkinlikleri.
12. Kendilik değeri artırma çalışmaları.
13.Karar verme becerisi geliştirme çalışmaları.
14. Problem tarama anketi uygulamasının yapılıp, sonuçlarının bireysel olarak değerlendirilerek olumsuz davranış gerçekleştirebilecek olan öğrencilerin tespiti ve bireysel görüşmelerin yapılması.
15. Sağlıklı TV, internet ve cep telefonu kullanımına yönelik çalışmalar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder